Subcribe Now!

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Saturday, December 19, 2009

Tanda2 marah dan cara mengekangnya..


Salam..Bismillahirahmanirahhim..setiap orang pasti marah..marah,1 perkara sifat semulajadi yang dimiliki oleh setiap manusia..termasoklah ambe neyh..dan ambe pasti,setiap orang pasti ada kemarahan melampau tersendiri..ada yang,merah muka menahan marah..ada yang menghayun parang,melibas ke kiri dan ke kanan..macam2 cara,ada untuk melepaskan marah masing2..Tapi,ambe ney pelik sikit..marah ambe ney,kalau orang tak kenal ambe mesti hairan sebab,muka ambe same aje macam tak marah..huk2..betul ney,ambe tak tipu tau! ambe,kalau marah..same ajer..marah ke tak,macam tuh jelah..xader aper2,tindakan untuk menunjukkan marah..seperti,melibas parang..carik orang,nak lepas marah..terjerit2 ciney,caney bagai orang naik minyak..tak ada,semua tuh..ambe buleh rileks lagi,kalau nak marah sangat2..nak tau kenapa? sebab,ambe kalau nak marah ambe automatik jadik diam..hehe..kalau bertengkar,ambe sebuleh - bulehnye mengelak dari terus bertengkar..macam penakot kan? memang pon..hahahahahaha..

    Marah..1 sifat,yang merbahaya dan susah untuk ditangani..sesiapa sahaja,buleh marah..tak kire la,Perdana Menteri ke Sultan ke..pendeknya,semua orang marah..bukan manusia la,kalau dia tak marah..haha..tapi,sedarkah kita marah ini buleh memakan diri kalau dilepaskan? Iya..sungguh,bahaya amarah di dalam badan kita ini..Tak,tertanggung oleh jasad kalau marah ney..tapi,itu kalau dilepaskan? macam mane pula,kalau dipendamkan? simpan dalam hati,sehingga jadi meroyan? apa pendapat anda? wajarkah,marah dipendam? O,dilepaskan begitu saja in order to maintain macho or what so ever? macho ke,kalau tunjuk marah depan perempuan or di khalayak ramai? Ambe,pernah tengok ada 2 orang laki - laki bertumbuk di khayalak ramai..kat stesen bus..ramai aje,orang tengok perlakuan itu..tak malukah,diorang? ikot sangat darah muda mereka? ish2..So,disini ambe ingin menyentuh sikit,tanda2 nak marah dan cara menanganinye..supaya,dapat pembaca2 sekalian amek ikhtibar..marah,ada jalan penyelesaiannye..tapi,yang ney diolah khas oleh ambe,melalui cara ambe untuk semua..sila,tengok kt bawah..k?

TANDA - TANDA MARAH

1.  Muka menjadi merah..
2.  Telinga jadi panas..
3.  Mata dikecikkan,or mata dijegilkan dengan pandangan hot gitu..
4.  Tiada sebarang permasalah di dalam otak,kecuali rasa ingin marah dan balun orang..
5.  Otak hanya,bertumpu kepada perkara or orang yang ingin dimarahi..
6.  Mula tak senang duduk,selalu berdiri seraya dengan rasa marah yang membuak2..
7.  Tangan mula,bergerak dan juga badan..sebagai isyarat menunjukkan kemarahan..
8.  Pertengkaran,berlaku..perang mulut,mula di atur agar tidak kalah..
9.  Kalah,berlawan mulut..hati semakin membara..mula mencari alternatif lain untuk marah
10.Mula menerkam mangsa,dengan kekuatan fizikal akibat kemarahan yang terlampau..


CARA MENGEKANG KEMARAHAN

1.  Jika terasa,hendak marah sila tarik nafas panjang - panjang..
2.  Kalau buleh,jangan pandang orang kita hendak marah..alihkan pandangan ke lain..
3.  Diamkan diri,dan pendam sebentar kemarahan kita..biar,orang pikir kita ney takot..
4.  jika anda tengah berdiri,duduklah..
5.  Mula buat perkara lain,selain dari pikirkan marah..pandang ke kiri dan ke kanan..
6.  Ambil air,minum..makan buah - buahan..
7.  Beredar dari situ,pergi ke tempat lain..dapat juga pahala,dari bergaduh aja..
8.  Jika,orang tersebut masih lagi tidak berpuas hati..pergi report polis..
9.  Tak puas hati lagi,korang simbah air kat muka dia..x pun,korang lepuk muka dia..
10. Last sekali,amek la air sembahyang..marah datang dari api,air saja dapat meredakan api kemarahan..tenangkan diri,dan solatlah kalau sudah masuk waktu..

   Sudah clear? kalau tak paham lagi,pegi togok syampu clean N clear sebotol..huk2..hebat kan,kalau manusia marah ney..macam2 sebab bleh jadi untuk marah..dan,kita tak buleh duga marah orang ney..sekelip mata aja,parang ke,chainsaw melayang ke kita..amek la,sepatah dua kata2 dari ambe kat atas tuh..baca,jangan tak baca! jangan gelak2 aja..k?


Amarah,bukan sebarang marah..
Marah datang dari hati..
Terpendam demi sebuah kisah..
Kisah,bukan kisah cinta..
Kisah,tetakan terakhir untuk insan yang aku benci..
^_^ Sweet21



  

 

View blog reactions

5 comments:

♥chentaMAYA™ on December 19, 2009 at 10:37 AM said...

sy mrh juge kdg2~ heee~

Liyana on December 19, 2009 at 1:15 PM said...

yeah! saya kalau marah, saya rasa nak menjerit,last2 tido je

sI tEDI on December 19, 2009 at 8:32 PM said...

erhmm..
kdg2 aku ske marah2 x bertempat

alia on December 20, 2009 at 11:24 AM said...

i klu marah suka diam...klu dah tak tahan...nagis...wa...wa..wa...

x-po on December 20, 2009 at 4:27 PM said...

aku ni kadang2 panas baran gak, tp romantik adalah lbh lg..cewah..haha

Post a Comment

Xkan tngk ajer kOT? commnt la sket...

Followers

peeping!

Related Posts with Thumbnails

Suaratistica

 

Suara. Copyright 2012 All Rights Reserved suara by kambing silver Ditukarkan Menjadi Blogger template suara.via.my edit by CikManis818